کاوش موضوع بازخورد
صفحه اصلی
بازخورد
بازخورد، پسخور یا فیدبک (به انگلیسی: Feedback) یک مفهوم اساسی از نظریه کنترل است که به حلقهای اشاره دارد که خروجی سامانه را به ورودی برمیگرداند و ورودی را به نوعی تغییر میدهد، درنتیجه بر عملکرد سامانه تأثیر میگذارد. بهطور ساده میتوان گفت برگرداندن خروج به ورودی سامانه. بازخورد برای کنترل سامانه انجام میشود. بسته به اینکه برگشت خروجی به ورودی باعث افزایش ورودی یا کاهش ورودی شود، دو نوع بازخورد مثبت و بازخورد منفی وجود دارد. بازخورد مثبت (برگشت خروجی به ورودی باعث افزایش ورودی میشود که درنتیجه باعث افزایش خروجی و دوباره افزایش ورودی و … تا اشباع شدن خروجی، این سلسله افزایش ورودی-خروجی ادامه مییابد) باعث ناپایداری میشود ولی بازخورد منفی عمدتاً باعث پایداری سامانه میشود. وجود بازخورد استدلال مبتنیبر علت و معلول را دشوار میکند و لازم است سامانه به عنوان یک کل تجزیه و تحلیل شود.... بیشتر در ویکی پدیا